طنین باران، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این نشست گفت: با توجه به ناگزیر بودن مازوت سوزی در برخی شهرهای کشور، نیازمند تسهیل استحصال انرژیهای تجدیدپذیر به خصوص در کلانشهرها هستیم.محمدحسین حسن زاده افزود: شهر پاریس، زمانی از آلوده ترین شهرهای جهان به شمار میرفت ولی با برنامههایی که داشته، سطح ذرات آلوده را ۵۰ درصد و مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی هوا را به یک سوم کاهش داده است.وی با بیان اینکه آلودگی هوا در دنیا، یک معضل اساسی است و خسارت بالاییرا متحمل کشورها میکند اضافه کرد: همه ما خواهان استفاده هرچه بیشتر از دوچرخه و تسهیل مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری در تبریز به جای وسایل نقلیه دودی هستیم.حسن زاده خاطرنشان کرد: ریسک سرمایه گذاری در شهرهایی با آلودگی هوای فراتر از ۱۰۰ افزایش قابل توجهی دارد و این مقوله در رونق گردشگری مشکلاتی را ایجاد میکند.وی با اشاره به ساختار و جانمایی اماکن مختلف در تبریز یادآور شد: تجمع ترددها در یک منطقه خاص مثلاً با کاربری درمانی از جمله چالشهای تشدید وضعیت آلودگی در تبریز است.
استاد شیمی دانشگاه تبریز نیز به تاثیر عوامل محرک و ثابت در آلودگی هوای تبریز اشاره کرد و گفت: مازوت سوزی نیروگاه تبریز یک منبع مهم در آلودگی هوای شهر تبریز است ولی این نیروگاه در فاصله با شهر قرار گرفته در حالی که خودروهای عمومی دودزا با تعداد بالا به عنوان یک عامل مهم دیگر، در بطن جامعه و فاصله بسیار کم با مردم درحال تولید آلایندگی هستند.لیلا خازینی به وضعیت ذرات آلاینده ایجاد شده در تبریز اشاره کرد و افزود: متاسفانه تبریز یکی از شهرهای تولیدکننده گاز آلاینده گوگرد است که وضعیت آلایندگی را تشدید میکند.وی خاطرنشان کرد: امروز توسعه ناوگان حمل و نقل شهری در تبریز از نان شب واجبتر است به طوری که علاوه بر کامیونهای فرسوده، تردد خودروهای پراید و پیکان به ترتیب با ۲۵ و ۱۳ درصد، آلایندگی هوای این کلانشهر را تشدید میکند.خازینی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت محیط زیست کشورهای اسیایی ۲۰۲۵ اضافه کرد: باید از این فرصت برای آگاهی بخشی و همراه سازی عمومی برای بهبود وضعیت هوای شهر استفاده کرد.
پژوهشگر حوزه انرژی آذربایجان شرقی نیز به بازتوانی نیروگاه تبریز و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوای منطقه غرب تبریز پرداخت و گفت: در گذشته آب و هوای تبریز دارای ساختار و فضایی خاص بود و فضاهای نامرغوب به سکونت اختصاص یافته و بهترین فضاها در اختیار اراضی کشاورزی قرار داشت.غلامحسین مهدی پور افزود: قبلاً در هر محله یک باغ وجود داشت که به خودبسندگی شهر کمک میکرد اما امروزه، عکس این موضوع اتفاق افتاده و اراضی کشاورزی باسمنج را به منطقه مسکونی فاز دوم خاوران تبدیل کردهایم.وی با اشاره به اینکه باید مازوتسوزی نیروگاه تبریز به صورت برنامهریزی شده حذف شود اضافه کرد: امروز تمام ظرفیتهای زیست محیطی شهری از بین رفته است و نیازمند بررسی و اقدام عملی در بهبود وضعیت شهر هستیم.
کارشناس رسمی دادگستری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به بایدها و نبایدهای آلودگی هوای کلانشهر تبریز گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت محیط زیست کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۵ فرصت مناسبی است که باید از طریق ارگانهای ملی، تمهیدات خاصی اندیشیده شود.دکترمجید بهشتیروی، دبیر کمیته مدیریت شهری خانه توسعه آذربایجان با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از سنجشهای انتخاب این رویداد به میزبانی تبریز است افزود: اما متاسفانه در جمعآوری پسماندهای شهری بسیار عقب ماندهایم.وی با ذکر این نکته که در سالهای اخیر تمام ظرفیت های زیست محیطی تبریز را از بین بردهایم اضافه کرد: دستگاه های متولی و ذینفع محیط زیست از باب حفاظت از محیط زیست باید در کمیسیون ماده ۵ حضور یابند.بهشتیروی در خصوص ضرورت اتخاذ سیاستهای صحیح شهری در موضوع مسائل زیست محیطی تاکید کرد: پرهیز از تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهری، توجه به کمپوست، بهبود فرهنگ ساخت و ساز در معابر شهری، طراحی دو تفرجگاه بزرگ در اضلاع شمالی و جنوبی تبریز جهت قطع اتصال این کلانشهر با شهرهای اطراف همچون خسروشاه، سهند و غیره و نیز حذف دامداری داخل شهر از جمله مواردی است که باید آنها را عملیاتی کرد.گفتنی است این نشست تخصصی به همت خانه توسعه آذربایجان، دانشگاه تیریز و اداره کل محیط زیست استان