به گزارش طنین باران به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی، صبح روز سهشنبه، یازدهم آذر ماه در آئین تجلیل از فرهیختگان عرصه پژوهش و فناوری، با تبریک هفته پژوهش و قدردانی از عوامل برگزاری این آئین، بها دادن به تحقیق و پژوهش و عمل کردن بر این اساس را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: پژوهشگران با عشق به علم، روح پرسشگری و اراده خستگیناپذیر خود مسیر رشد و پیشرفت را هموار ساختهاند و آئین تجلیل از آنها، جشنی برای تفکر، نوآوری و ارج نهادن به مقام علم است.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش گفت: در دنیای امروز، تغییرات سریعتر از همیشه رخ داده و مطالب دیروز با مطالب امروز تفاوت دارد. در چنین شرایطی پژوهش نه یک انتخاب که یک ضرورت حیاتی برای نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش ما است که به شناخت دقیق مسائل آموزشی و ارائه راه حلهای موثر و مبتنی بر شواهد و ارتقا بخشیدن به کیفیت آموزش به شکل پایدار، کمک میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه حرکت پژوهش محور و آموزش با کیفیت به عنوان غایت نهایی آموزش و پرورش است، افزود: دانشآموزان پژوهش محور یادگیرندهای مادامالعمر خواهند بود و عمق یادگیری هر کاری که بر اساس پژوهش باشد، بیشتر خواهد شد. کلاس معلمی که بر اساس پژوهش عمل میکند، کانون تفکر و خلاقیت خواهد بود. سعی کنیم معلمانی باشیم که کلاسمان شاداب و توام با پژوهش و تحقیق است.
صادقی همچنین خطاب به مدیران مدارس اظهار کرد: مدیری که بر اساس یافتههای پژوهشی عمل کرده و از آن بهره میگیرد، تصمیمهای دقیق و آیندهنگرانه خواهد گرفت. از این رو سعی کنیم، هر کاری، پشتوانه تحقیقی و پژوهشی داشته باشد.
وی با بیان اینکه پژوهشگران، سرمایههای دانشی دستگاه تعلیم و تربیت و چراغداران مسیر توسعه آموزش و پرورش هستند، افزود: یافتههای پزوهشگران، میتواند آینده دانشآموزان و حتی ساختارهای مدیریتی را تحت تاثیر قرار دهد. معلمان پژوهنده، نمونههایی درخشان از تلاش علمی و عملی نسل فرهنگیان این جامعه و پیشگامان عرصه علم و دانش و تحقیق هستند.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه استان آذربایجان شرقی در زمینه فعالیتهای پژوهش محور، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در سال جاری با جدیت تمام چند محور را دنبال میکند و در همین راستا، استانمان جزو سه استان برتر در امر پژوهش، شناخته شده است که ضمن تداوم این مسیر برآنیم تا به کیفیت بخشی این امر نیز بپردازیم.
وی، حمایت از معلمان و دانشآموزان پژوهشگر با برگزاری دورههای آموزشی، کارگاهها و ارائه مشاورهها را مورد تاکید قرار داد و بر لزوم ارتباط بیشتر پژوهش با نیازهای واقعی مدارس، اشاره کرد و گفت: پژوهشی ارزشمند است که گرهی از مشکلان آموزشی ما باز کند.
بروزرسانی ابزارها و سامانههای پژوهشی، استفاده از فناوریهای نو برای ارتقا کیفیت پژوهش و تقویت فرهنگ پژوهش در مدارس نیز از دیگر موارد مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در این آئین بود و صادقی در این خصوص گفت: هر چه دانشآموزانی پژوهشگر، پرسشگر و خلاق تربیت کنیم، به همان اندازه آینده مملکت را نیک خواهیم ساخت.
وی توصیه کرد تا دانشآموزان را از طریق جشنوارهها، نمایشگاهها، نشستها و انتشار دستاوردها، پژوهش محور بار بیاوریم که نیروی محرکه توسعه آموزش و پرورش به شمار میآید.
گفتنی است؛ معلم پژوهنده، دانشآموز پژوهنده، پژوهشگر و فناور برتر، پایان نامه و رساله برتر و شورای تحقیقات آموزش و پرورش، چهار محور اصلی فعالیتهای گروه تحقیق و پژوهش استانها را تشکیل میدهند که در این آئین از برگزیدگان استانی و کشوری جشنوارههای معلم پژوهنده، پژوهشگر برتر استانی، پایان نامه برتر کشوری و رساله برتر استانی و پیشکسوتان عرصه تحقیق و پژوهش، نشر و تالیف و فعالان عرصه پژوهش و فناوری، مدیران برتر و معاونان و کارشناسان فعال پژوهشی استان تجلیل به عمل آمد و تجلیل از دانش.آموزان پژوهنده استان به دلیل غیرحضوری بودن مدارس برخی مناطق استان به بیست و سوم آذر ماه موکول شد.کسب عنوان شورای تحقیقات برتر کشور توسط اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، کسب عنوان معلم پژوهنده توسط خانم راحله وکیلی از مراغه، کسب عنوان پایان نامه برتر کشوری توسط آقای خلیل آذری از منطقه مراغه و کسب ۱۰ عنوان دانش آموز پژوهنده کشوری توسط دانشآموزان استان از جمله عناوین کشوری کسب شده به شمار میآیند.
بر همین اساس؛ حدود ۳۰۰۰ نفر در رویداد معلم پژوهنده شرکت کرده بودند که ۲۹۱ نفر به مرحله استانی راه یافته و ۴۳ نفر منتخب استانی شده و ۱۴ نفر نیز به مرحله کشوری راه یافته و در نهایت یک نفر موفق به اخذ رتبه کشوری شد.
نزدیک به ۸۰۰ نفر از دانشآموزان استان نیز در رویداد دانشآموز پژوهنده شرکت کرده بودند که ۱۱۴ نفر به مرحله استانی راه یافته و ۱۹ نفر از آنان منتخب استانی و ۱۰ نفر نیز منتخب کشوری شدند.
لزوم گسترش مدارس پژوهنده و فعالیتهای پژوهش محور
- ارسال توسط : طنین باران
- 5 بازدید
- بدون دیدگاه



























