تاریخ : سه شنبه, ۱۱ آذر , ۱۴۰۴ Tuesday, 2 December , 2025

اخبار ویژه

شاعر بلند آوازه آذربایجان درگذشت پدر کسی که بهشتی زیر پایش نیست ولی زندگی را بهشت می کند روابط عمومی و جایگاه برباد رفته جایی که ما بودیم سگ صاحبش را نمی شناخت احیای امیدها برای احیای دریاچه در سایه مدیریت جدید خطر اعتیاد اینترنتی/ کودکان را دریابید اقدامات کافی برای واگذاری تراکتور انجام شده است برگزاری جشنواره شب چلّه در شهرستان‌های آذربایجان شرقی نوآوری باید به گفتمان مدیریتی تبدیل شود کاهش سوال برانگیز بودجه آذربایجان شرقی در سال آینده مال بد بیخ ریش صاحبش حفظ و نگهداری تاسیسات رکن اصلی توزیع پایدار انرژی است کاهش ۳۹ لیتر بر ثانیه هدررفت آب با تمرکز بر انشعابات فرعی در تبریز کیفیت آب شرب آذربایجان‌شرقی در سطح بالای استانداردهای ملی قرار دارد ترافیک تبریز؛ بحران یا شوخی تلخ روزمره؟ انتصاب دبیر جشنواره کارآفرینان برتر استان آذربایجان شرقی بازدید تیم بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی از پروژه فاز دو خط دو متروی تبریز مصارف گاز ادارات زیر ذره بین گروه پایش قرار می گیرد هم‌افزایی دانشگاه تبریز و مس سونگون؛ شتاب‌دهنده تحول صنعتی منطقه

0

ترافیک تبریز؛ بحران یا شوخی تلخ روزمره؟

  • کد خبر : 4883
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳
ترافیک تبریز؛ بحران یا شوخی تلخ روزمره؟
طنین باران، ترافیک تبریز دیگر یک درد معمولی نیست؛ این یک بحران شهری است که هر روز صبر شهروندان را به امتحان می‌گذارد و نفس خیابان‌ها را می‌گیرد.

طنین باران، قطب اقتصادی و فرهنگی شمال‌غرب کشور، هر روز با گره‌های سنگین ترافیکی در شریان‌های اصلی خود دست و پنجه نرم می‌کند. ساعات اوج ترافیک، به‌ویژه در محورهای کلیدی منتهی به مرکز شهر، دیگر یک استثنا نیست، بلکه به یک روال ثابت و آزاردهنده تبدیل شده‌ است.

این ازدحام و توقف‌های پی‌درپی، علاوه بر افزایش ساعت‌های کاری از دست‌رفته شهروندان، به‌طور مستقیم موجب تشدید آلودگی هوا و افزایش هزینه‌های سوخت بر دوش جامعه شده است.

خودرو؛ وسیله نقلیه یا دارایی؟

در تبریز، مانند بسیاری از شهرهای ایران، خودرو سال‌هاست از نقش اصلی خود فاصله گرفته است. تورم، بی‌ثباتی اقتصادی و کمبود گزینه‌های سرمایه‌گذاری، مردم را به سمت خرید خودرو به‌عنوان دارایی قابل نقد شدن و حفظ سرمایه سوق داده است. به همین دلیل تعداد زیادی از خودروهای موجود در خیابان، نه برای تردد روزانه، بلکه برای حفظ ارزش پول خریداری شده‌اند.

این وضعیت، حجم تقاضا را چند برابر کرده و خیابان‌ها را به انبار خودروهایی تبدیل کرده که بیشتر «سرمایه» هستند تا ابزار حمل‌ونقل.

خودرو؛ نماد منزلت اجتماعی

فرهنگ عمومی نیز در سال‌های اخیر دچار دگرگونی شده است. داشتن چند خودرو در یک خانواده، به نوعی اعتبار اجتماعی تبدیل شده و همین نگاه، حضور خودرو را در خیابان فراتر از نیاز واقعی کرده است. از طرف دیگر، تمایل به نمایش سطح اقتصادی، باعث گسترش مصرف‌گرایی خودرویی شده است.

پارکینگ؟ کدام پارکینگ؟

عدم وجود پارکینگ‌های کافی و یا قیمت‌گذاری نامناسب برای آن‌ها، منجر به اشغال معابر عمومی توسط پارک‌های دوبله و غیرمجاز شده است که خود عامل اصلی کاهش ظرفیت مفید خیابان‌ها است.

این تغییر کاربری اجباری، کیفیت زندگی شهری و امکان دسترسی آزادانه شهروندان به فضاهای عمومی را به‌شدت کاهش داده است.

اتوبوس؛ راه‌حل یا مشکل؟

هنگامی که حمل‌ونقل عمومی ناکارآمد باشد، ترافیک به‌صورت طبیعی تشدید می‌شود. ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده و کم‌تعداد است. اتوبوس‌ها با فاصله زمانی زیاد به ایستگاهها می‌رسند و همین موضوع زمان انتظار شهروندان را به‌طور جدی افزایش می دهد.

تأخیرات مکرر و ازدحام در وسایل نقلیه موجود، بسیاری از شهروندان را ترغیب می‌کند که علیرغم هزینه‌های بالاتر به استفاده از خودروی شخصی روی بیاورند؛ یک چرخه معیوب که خود ترافیک را تشدید می‌کند.

ترافیک زیر سایه مطب‌ها

یکی دیگر از معضلات مهم تبریز، تمرکز غیرمنطقی مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی در مرکز شهر است.مناطقی مانند ۱۷ شهریور، آزادی، پاستور و محدوده میدان ساعت روزانه پذیرای تعداد زیادی مراجعه‌کننده از سراسر شهر و حتی استان هستند اما این مناطق پارکینگ کافی ندارند و خیابان‌هایشان کشش ترافیکی ندارد.

این حجم تجمع کاربری درمانی در مرکز شهر، باعث شکل‌گیری گره‌های ترافیک سنگینی شده که هر روز در ساعت‌های مختلف شاهد آن هستیم.

مراکز خرید و مجتمع های تجاری؛ ستاره‌هایی که دل شهر را به آشوب می‌اندازند

افزایش ساخت مجتمع‌های تجاری نیز مشکل را تشدید کرده است؛ مراکزی که بی‌اعتنا به توان خیابان‌های اطراف قد برافراشته‌اند و در ساعات اوج، به کانون‌های تولید گره‌های ترافیکی تبدیل شده اند.

این مراکز که خودروهای زیادی را جذب می‌کنند، پارکینگ کافی یا ورودی و خروجی مناسب ندارند و خیابان‌های اطراف‌شان پاسخگوی این حجم از مراجعه‌کننده نیست در نتیجه، شب‌ها و آخر هفته‌ها، این مجتمع‌ها به کانون‌های تولید ترافیک تبدیل می‌شوند و به بار ازدحام مرکز شهر می‌افزایند.

راه‌حل‌ها؛ از الزام تا اقدام فوری

طبق نظر کارشناسان برای عبور از این بحران، تکمیل مسیرهای مترو، ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در نقاط پرتردد ، انتقال تدریجی مطب‌ها و ادارات از مرکز شهر، نوسازی کامل و افزایش تعداد اتوبوس ها از الزام‌های فوری است در غیر این صورت، تبریز نه‌تنها در رفت‌وآمد، حتی در نفس کشیدن هم دچار بحران خواهد شد.

لینک کوتاه : https://taninebaran.ir/?p=4883

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
#حامد_آقازاده آلودگی هوا ارتباطات شهرداری منطقه هشت تبریز استاندار آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان‌شرقی اقتصاد ایران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی بهروز حسین زاده بهروز حسین زاده مربی تیم‌ملی کاتای نونهالان جهاد دانشگاهی حمله اسرائیل دانشگاه تبریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقي روابط عمومی دانشگاه تبریز روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی روابط عمومی مدیریت شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان شرقی روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی روح الله رشیدی روز صنعت و معدن روز معلم سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی شرکت عمران سهند شرکت گاز استان آذربایجان شرقی شهادت شهرداری منطقه هشت تبریز شکارچیان غیرمجاز طنین باران طیبه شایان قهرمانی محیط زیست محیط زیست آذربایجان شرقی مشروطه معصومه درخشان ورزش پایگاه خبری طنین باران کاراته کمیته امداد کمیته امداد آذربایجان شرقی